For Swingendes Dansebandforum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

For Swingendes Dansebandforum

For Swingendes eget dansebandforum hvor dansebandmiljøet i hele Norden er tema.
 
IndeksIndeks  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Thomas Neraasen
Admin
Thomas Neraasen


Male Antall Innlegg : 84
Age : 50
Bosted : Gjøvik
Jobb/Interesser : Radiomedarbeider
Favorittdanseband : PK & Dansefolket
Registration date : 17.04.2008

Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister Empty
PosteTema: Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister   Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister EmptyTir Aug 25, 2009 6:22 am

Jeg kom tilfeldigvis over en interessant debattråd på debattforumet til NRK, hvor en bruker med nicket KingCreole virkelig øser av sin store kunnskap om gamle glemte norske artister. Legger ved en link til denne debatten så kan de som er interessert i norsk pophistorie lese og lære litt og kanskje snappe opp litt fakta som de ikke visste fra før. Dette er ikke akkurat danseband, men likevel omhandler det norsk musikk av den folkelige typen, først og fremt fra artister som har vært innom Melodi Grand Prix, så jeg tillater meg å legge ut denne linken:

http://www.nrk.no/debatt/index.php?showtopic=77389
Til Toppen Go down
http://www.forswingende.com
Arnfinn




Antall Innlegg : 66
Registration date : 07.08.2009

Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister Empty
PosteTema: Interessant debatt.   Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister EmptyTir Aug 25, 2009 7:21 pm

For oss som raste rundt på 60-tallet på dans , var begrepet danseband ukjent.
Musikk, orkestre eller band sa vi , og så lenge det var liv på scena og musikk det
gikk å danse til , var det ingen som brydde seg om å sette musikken i kategorier og
båser som svenskene gjør , med mogenband , dansband , gammaldans , coverband ,rockband osv .
Var vi på fest , hadde vi det gøy ,bare det var nok danseglade jenter .

Kun en gang slapp vi ikke inn på fest . Det var på et lite lokale i Hakadal .
Der sto en gjeng med skinnjakker utafor . "Skal dere på fest , så dra en annen plass"
var beskjeden vi fikk --"for her er det ikke flere kvinnfolk ,enn de vi klarer å harve over sjøl !"
Det var en noe slukøret gjeng som reiste tilbake til Fet i 53 mod.Zephyr Six den lørdagskvelden.
Til Toppen Go down
Thomas Neraasen
Admin
Thomas Neraasen


Male Antall Innlegg : 84
Age : 50
Bosted : Gjøvik
Jobb/Interesser : Radiomedarbeider
Favorittdanseband : PK & Dansefolket
Registration date : 17.04.2008

Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister Empty
PosteTema: 60 tallet   Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister EmptyTir Aug 25, 2009 8:01 pm

Ja, dette minner mye om tilstandene som blir beskrevet i bokserien Bygdebarn som jeg for tiden driver og leser på. 50 og 60 tallet var jo starten for mange av bandene som senere ble puttet inn i kategorien danseband, men på den tida var det vel mer rock'n roll og shadowmusikk som regjerte på danselokalene. Uansett var det vel på denne tida at grunnlaget for dagens dansebandmusikk ble lagt, og vi har mye å takke den tidens band for. Artistene som ble nevnt i denne debattråden jeg linket til hos NRK har sikkert spilt til dans flere av dem også, selv om de har drevet med en del annen type musikk enn ren dansemusikk også. Jeg er heldigvis så heldig at jeg har et radioprogram til, hvor konseptet er musikk for voksne, men alt annet enn danseband, og der spiller jeg ofte gamle norske artister fra 50 og 60 tallet. Det er fint å kunne bidra til at disse artistene også kommer fram i lyset igjen og får litt airplay på radio. Det fortjener de absolutt.
Til Toppen Go down
http://www.forswingende.com
Arnfinn




Antall Innlegg : 66
Registration date : 07.08.2009

Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister Empty
PosteTema: Interessant debatt.   Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister EmptyOns Aug 26, 2009 8:25 pm

Et av de første spørsmåla orkestrene ble møtt med , var nesten alltid : "Har dere trekkspell ?" Dette kom ofte fra en av de mest ulastelig kledde og eldste i festomiteen. Hadde man det , kunne man "Wiggen" et par koselige valser og 2-3 flate
tangoer var alt vel , og de eldste trakk seg tilbake på styrerom for resten av kvelden.
Det var da det ble liv i el-gitarene og låter som "Amapola" ,"Guitar Boogie" og låter
som "Shakin all over" og " Cottonfields" ljomet i lokalet for full guffe .
Da rocka og twistet ungommene de par siste timene og det kokte i salen . Best av
alt , alle var fornøyde.
En dans som ga enkelte vaktmestere grå hår i hodet var" Jenka " Det ble til og med
forbudt å spille jenka på enkelte lokaler . Når jenkarekka hoppet fram , tilbake og hopp ,hopp ,hopp var det enkelte gulv som ga etter for tyngden.
Gøy var det uten tvil denne tida , og dette burde alle fått oppleve !
Til Toppen Go down
Sponsored content





Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister Empty
PosteTema: Re: Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister   Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister Empty

Til Toppen Go down
 
Interessant debatt på NRK-forum om gamle norske artister
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
For Swingendes Dansebandforum :: Debatt :: Off Topic-
Gå Til: