For Swingendes Dansebandforum
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

For Swingendes Dansebandforum

For Swingendes eget dansebandforum hvor dansebandmiljøet i hele Norden er tema.
 
IndeksIndeks  Latest imagesLatest images  SøkSøk  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Danseband - kun for folk i ødemarka?

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Thomas Neraasen
Admin
Thomas Neraasen


Male Antall Innlegg : 84
Age : 50
Bosted : Gjøvik
Jobb/Interesser : Radiomedarbeider
Favorittdanseband : PK & Dansefolket
Registration date : 17.04.2008

Danseband - kun for folk i ødemarka? Empty
PosteTema: Danseband - kun for folk i ødemarka?   Danseband - kun for folk i ødemarka? EmptyTor Sep 03, 2009 7:03 am

Fikk en snodig kommentar fra ei ung jente på 20 år, da jeg fortalte henne på et av våre mange nettsamfunn at jeg jobbet med dansebandprogrammer på radio. Jeg måtte da ikke finne på å spesialisere meg på danseband, for det var bare for folk langt uti ødemarka og noe folk knapt hadde hørt om og kjente svært lite til. Nei, jeg måtte utvide musikkspekteret mitt og spille annen musikk for voksne, ikke danseband, men gjerne Elvis. Danseband var det ingen som hørte på, og spesielt ikke i Oslo. Den nystartede radiostasjonen Radio Pluss som er lokalradio for Stor-Oslo fikk jeg beskjed om at var ute etter mer kommersiell musikk enn danseband å spille på stasjonen sin. Lite vet vel denne jenta om at Radio Pluss faktisk blir drevet av et av de mest folkelige og dansebandvennlige plateselskapene i Norge, nemlig Talant. Men nå vet hun det....

Et lite tankekors om hvordan ei typisk Oslo-jente i begynnelsen av 20 åra fra Grünerløkka tenker om dansebandkulturen i 2009....
Til Toppen Go down
http://www.forswingende.com
Arnfinn




Antall Innlegg : 66
Registration date : 07.08.2009

Danseband - kun for folk i ødemarka? Empty
PosteTema: Egentlig ikke noe nytt dette   Danseband - kun for folk i ødemarka? EmptyTir Sep 15, 2009 11:01 pm

Allerede før 1970 ble vi som kom fra landet , betegnet som "bønder" eller "gokkonesere" når vi reiste til Oslo på dans.
Noe av årsaken var at Hybo (Hybelboenes Forening) og flere av bygdelagene i Oslo
arrangerte danser i Oslo .
Dette var steder folk som hadde reist til Oslo for å studere eller jobbe møttes. Mange
av orkestrene snakket dessuten dialekt fra stedet de kom fra.
At dansebandmusikk og bygdefolk fikk et visst "Johan stempel" er ikke så merkelig.
Tør innrømme at ikke alltid oppførsel harmonerte helt med dannede omgangsformer
på finere Oslo Vestkant og dyre etablissementer der.
Av og til tok til og med disse "bondetampene" seg den store frihet å sjekke opp ei
vestkantjente , og da var det noe som ikke helt ble akseptert.
Det er derfor ikke så merkelig at unge i år 2009 har sterkt inngrodde fordommer mot
denne formen for musikk.
Storbandjazz derimot , var mer akseptert da dette ble spilt på plassene der folk med
de "feiteste lommebøkene" vanket.
Også på 60-70 tallet var det plasser med mer eller mindre frynsete rykte der det ble
arrangert dans , og der en del av det kvinnelige klientellet hadde "relativt stor gjestebok" , og at enkelte foreldre ville beskytte sine døtre mot et slikt lugubert miljø
var ikke så merkelig .
Til Toppen Go down
 
Danseband - kun for folk i ødemarka?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Fint om svenske danseband presenterer seg her !
» Chinox med nye folk !

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
For Swingendes Dansebandforum :: Debatt :: Diverse-
Gå Til: